Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2009

Τα 11 πιο συνηθισμένα λάθη των «πρωτάρηδων» στην πολιτική


Της Αναστασίας Δουκάκη,
Συμβούλου Επικοινωνίας της Think Politics

Κάθε χρόνο εμφανίζεται μια νέα γενιά πολιτικών στο πολιτικό τοπίο. Οι νέοι υποψήφιοι δεν έχουν τις περισσότερες φορές –και δικαιολογημένα- την εμπειρία, είναι με άλλα λόγια ανέτοιμοι, να διεξάγουν μια αποτελεσματική προεκλογική εκστρατεία. Όταν η προεκλογική εκστρατεία δεν δρέψει τους αναμενόμενους καρπούς, οι νέοι υποψήφιοι συνήθως απογοητεύονται και πολλοί από αυτούς αποφασίζουν βεβιασμένα να παραιτηθούν διαπαντός από τις προσπάθειες εκλογής τους. Για να θέσει ένας νέος πολιτικός την υποψηφιότητά του σε στέρεο έδαφος, δεν πρέπει να αγνοήσει τα 10 παρακάτω συνήθη λάθη στα οποία υποπίπτουν οι «πρωτάρηδες» της πολιτικής, αλλά και πολλοί πιο «παλιοί»!

Λάθος Νο. 1
Δεν προσλαμβάνουν σύμβουλο επικοινωνίας. Πολλοί νέοι υποψήφιοι δεν αναγνωρίζουν τη σημασία που έχει στην επιτυχία τους η επαγγελματική συμβουλευτική υποστήριξη στον προεκλογικό τους αγώνα. Ιδιαίτερα οι νέοι υποψήφιοι, προσπαθώντας να εξοικονομήσουν πόρους, πιστεύουν ότι οι ίδιοι μπορούν να καταρτίσουν τη στρατηγική τους, να δημιουργήσουν το μήνυμά τους και να το επικοινωνήσουν στους ψηφοφόρους.

Στην πραγματικότητα όμως, ο υποψήφιος δεν έχει αρκετό χρόνο για να αναλωθεί στις παραπάνω δραστηριότητες. Η επαγγελματική συμβουλευτική υποστήριξη δεν κοστίζει τόσο ακριβά όπως πολύ πιστεύουν. Αντίθετα, εάν προσπαθήσετε να τα κάνετε όλο μόνος σας θα καταλήξετε να ξοδεύετε άσκοπα και χρόνο και χρήμα που ένας επαγγελματίας σύμβουλος θα σας είχε εξοικονομήσει.

Λάθος Νο. 2
Αρνούνται να επιδοθούν στην εξεύρεση οικονομικών πόρων. Δεν «ψάχνουν» για λεφτά. Δεν υπάρχει καμπάνια που να μην χρειάζεται χρήματα για να οργανωθεί επιτυχημένα. Οι νέοι υποψήφιοι προτιμούν να στηρίζονται αποκλειστικά στη βοήθεια των κομμάτων τους, καθώς πιστεύουν ότι μόνο οι πρωτοκλασάτοι πολιτικοί καταφέρνουν να συγκεντρώσουν σεβαστά οικονομικά ποσά για την καμπάνιά τους από διάφορους χορηγούς. Τα πρώτα χρήματα στην πολιτική «μπαίνουν» από την τσέπη του υποψηφίου. Εάν όμως δεν διαθέτετε ένα ελάχιστο ποσό για την αλληλογραφία σας, το προεκλογικό σας έντυπο, και έναν καλό φωτογράφο η εκλογή σας θα παραμείνει ένα άπιαστο όνειρο. Κάποια έξοδα δεν μπορείτε να τα αποφύγετε και όσο νωρίτερα αντιληφθείτε την ανάγκη εξεύρεσης οικονομικών πόρων, τόσο γρηγορότερα θα οργανωθείτε κατάλληλα.

Οι νέοι υποψήφιοι αφήνουν συχνά την εξεύρεση πόρων αποκλειστικά στο άτομο που έχουν επιλέξει για τη θέση. Ξεχνούν ότι ο υποψήφιος είναι ο βασικός μοχλός στη διαδικασία εξεύρεσης χορηγών της εκστρατείας του. Δεν σας υποβιβάζει να ζητήσετε χρήματα. Ο οικονομικός σας σύμβουλος μπορεί να σας καθοδηγήσει στις πηγές που θα έχετε περισσότερη ανταπόκριση, μπορεί να διοργανώσει εκδηλώσεις, και να επιδοθεί σε στοχευμένα τηλεφωνήματα και εκκλήσεις. Ο ίδιος ο υποψήφιος όμως είναι εκείνος που ξέρει πώς να πουλήσει καλύτερα τον εαυτό του.

Λάθος Νο. 3
Ο μέσος ψηφοφόρος κρατά μόνο 7 δευτερόλεπτα το προεκλογικό έντυπό σας. Οι νέοι υποψήφιοι επιμελούνται μόνοι τους τα προεκλογικά τους έντυπα. Μπορεί να γνωρίζουν από ίντερνετ και υπολογιστές, αυτό όμως δε σημαίνει ότι μπορούν να εγγυηθούν ένα επαγγελματικό αποτέλεσμα. Η εξοικονόμηση χρημάτων δεν πρέπει να γίνεται στερώντας την αξιοπιστία του μηνύματός μας με φτωχά γραφικά και μη ποιοτικό χαρτί εκτύπωσης. Το προεκλογικό έντυπο αποτελεί τη βασική μας προεκλογική επικοινωνία με τους ψηφοφόρους.

Ο σύμβουλος επικοινωνίας σας διαθέτει την εμπειρία να δημιουργήσει, να εμπνευστεί το μήνυμα που θα απευθυνθεί στην ευρύτερη βάση των ψηφοφόρων σας, και θα μπορεί να καθοδηγήσει τον γραφίστα στο πώς θα τοποθετηθεί το μήνυμα στο έντυπό σας ώστε να τραβάει το μάτι του ψηφοφόρου. Να θυμάστε ότι στον ψηφοφόρο δεν αρκεί πλέον να διαβάσει τα σημεία της τοποθέτησής και του προγράμματός σας. Το μήνυμά σας θα πρέπει να είναι μεστό ώστε να δίνει μέσα σε λίγες λέξεις την ουσία της υποψηφιότητάς σας. Είναι γεγονός, βάσει ερευνών, ότι ο μέσος ψηφοφόρος θα κρατήσει το έντυπό σας για 7 δευτερόλεπτα στα χέρια του, καθώς θα πηγαίνει προς τον κάδο σκουπιδιών. Την προεκλογική περίοδο λαμβάνει δεκάδες έντυπα και το δικό σας πρέπει να είναι αυτό που θα ξεχωρίσει. Δεν αξίζει να το αφήσετε στην τύχη!

Λάθος Νο. 4
Βασίζονται αποκλειστικά σε φίλους, συγγενείς και εθελοντές. Ασφαλώς οι δικοί σας άνθρωποι είναι απαραίτητοι σε μια προεκλογική εκστρατεία. Δεν είναι όμως οι μόνοι. Προσπαθώντας να εξοικονομήσετε χρήματα μη ξεχνάτε ότι ένας εθελοντής έχει και άλλες δεσμεύσεις πέρα από τον προεκλογικό σας αγώνα. Δεν μπορεί να αντικαταστήσει έναν επαγγελματία. Το ότι γνωρίζουν την περιοχή και τις ιδιαιτερότητες των ψηφοφόρων της δε σημαίνει ότι μπορούν να αναλάβουν την κειμενογράφηση του εντύπου σας και να απαντούν πειστικά στα τηλεφωνήματα που λαμβάνετε από τους ψηφοφόρους προεκλογικά. Χρειάζονται κατευθυντήριες γραμμές, που πρέπει να δοθούν από επαγγελματίες της επικοινωνίας, εάν θέλετε να έχετε τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα την επόμενη μέρα των εκλογών.

Λάθος Νο. 5
Αρνούνται να διεξάγουν «αρνητική» καμπάνια, ακόμα κι όταν χρειάζεται. Η αρνητική καμπάνια είναι πολλές φορές παρεξηγημένοι. Ιδιαίτερα από τους νέους πολιτικούς, οι οποίοι πιστεύουν ότι τα επιχειρήματά τους είναι αρκετά για να τους χαρίσουν την πολυπόθητη νίκη.

Για να αποφύγετε όμως να πέσετε οι ίδιοι θύμα της αρνητικής διαφήμισης του αντιπάλου σας και να έχετε επιχειρήματα στις προεκλογικές συγκρίσεις, είναι συνετό να ερευνήσετε την αντίπαλη υποψηφιότητα και να κρατήσετε τους άσσους κρυμμένους στο μανίκι σας εάν ο αντίπαλος αποφασίσει να σας επιτεθεί.

Λάθος Νο. 6
Δεν επενδύουν στις σχέσεις ΜΜΕ. Πολλοί νέοι υποψήφιοι αγνοούν τη δύναμη και τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα μέσα στο εκλογικό αποτέλεσμα, ενώ κάποιοι άλλοι δίνουν υπερβολικοί σημασία στα γραφόμενα και τα λεγόμενα με αποτέλεσμα να απογοητεύονται από την αρχή κιόλας της εκστρατείας τους. Νομίζοντας πως τα ΜΜΕ ασχολούνται μόνο με πρωτοκλασάτους υποψήφιους, οι νέοι πολιτικοί δεν επενδύουν στην καλλιέργεια των σχέσεών τους με τους δημοσιογράφους, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι ελάχιστες δηλώσεις ή συνεντεύξεις του να παραφράζονται και να παραλλάσσονται σε εξοργιστικό βαθμό.

Οι πρωτάρηδες πολιτικοί τείνουν να πιστεύουν ότι ένας δημοσιογράφους τους συμπαθεί όταν ρωτάει πολλές ερωτήσεις κι έτσι επιλέγουν να μην ενημερώνονται εκ των προτέρων για τη συνέντευξη ούτε να κερδίζουν χρόνο όταν ρωτούνται για θέματα της επικαιρότητας ζητώντας να επικοινωνήσουν ξανά σε δέκα λεπτά με το δημοσιογράφο. Ξεχνούν ότι οι δημοσιογράφοι δεν είναι φίλοι τους, και ότι αυτός ο χρόνος είναι πολύτιμος για να συντάξουν μαζί με το σύμβουλό τους ένα μεστό και κατατοπιστικό για τις θέσεις του υποψηφίου μήνυμα που θα τραβήξει την προσοχή των αναγνωστών/ ακροατών/ τηλεθεατών.

Λάθος Νο. 7
Πολλές φορές αντιγράφουν πιστά ιδέες βιβλίων και παλαιότερες καμπάνιες. Ξεχνούν ότι η αντιγραφή σκοτώνει τη δημιουργικότητα και τη δυναμική που θα μπορούσε να έχει το πολιτικό μήνυμά τους. Η πιστή αναπαραγωγή ιδεών άλλων "βγάζει μάτι" και σίγουρα δε βοηθά την εικόνα του υποψηφίου. Η καμπάνια και το δημιουργικό της υλικό πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στον εκάστοτε υποψήφιο για να μπορέσει να πετύχει. Πρέπει να είναι εμπνευσμένη και μοναδική για να προσελκύσει την προσοχή των ψηφοφόρων. Ο σύμβουλος επικοινωνίας σας είναι ο πλέον κατάλληλος για να σας καθοδηγήσει σχετικά.

Λάθος Νο. 8
Δεν «ακούν» το σύμβουλό τους, αλλάζουν συχνά συμβούλους και προσπαθούν να μη δυσαρεστήσουν κανέναν. Οι νέοι υποψήφιοι απλά δεν έχουν μάθει να λένε «ΟΧΙ». Ακούν τη συμβουλή του καθενός και δεν περιορίζονται στην καθοδήγηση των ειδικών με αποτέλεσμα να μπερδεύονται και πολλές φορές να αποπροσανατολίζονται από το στόχο.

Κάθε φορά που ακούτε μια καλή ιδέα, δε σημαίνει ότι πρέπει να ξεφεύγετε από τη στρατηγική που έχετε χαράξει ύστερα από πολλή σκέψη και μελέτη με το σύμβουλό σας. Η μόνη περίπτωση που καλείστε να αλλάξετε στρατηγική είναι όταν αποδειχθεί ότι δεν δουλεύει στο κοινό που απευθύνεστε. Δεν είναι λύση να αλλάζετε συμβούλους κάθε φορά που προκύπτει ένα πρόβλημα. Ρισκάρετε να μπερδέψετε τους ψηφοφόρους με το μήνυμά σας και να χάσετε πολύτιμο χρόνο οργάνωσης, καθώς κάθε νέος συνεργάτης θα προσπαθεί να προσαρμοστεί στα δεδομένα της μέχρι εκείνη τη στιγμή εκστρατείας σας.

Λάθος Νο. 9
Έχουν πολλά να πουν και μπερδεύουν τους ψηφοφόρους με το μήνυμά τους. Οι νέοι υποψήφιοι έχουν όραμα, νοιάζονται για την περιοχή τους και θέλουν να το επικοινωνήσουν στους ψηφοφόρους. Στην προσπάθειά τους αυτή, πολλές φορές αναδεικνύουν πολλαπλά ζητήματα με αποτέλεσμα να μπερδεύουν τους ψηφοφόρους όσον αφορά στο κεντρικό μήνυμα της υποψηφιότητάς τους.

Ξεχνούν ότι τον μέσο ψηφοφόρο δεν ενδιαφέρει να γνωρίζει τη θέση του υποψηφίου σε ΟΛΑ τα ζητήματα. Αντίθετα, ο υποψήφιος καλείται να επιλέξει τα δύο ή τρία σημαντικότερα και να τοποθετηθεί εκτενώς. Τα ζητήματα αυτά συνήθως έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα του πολίτη. Με μία ή δύο σύντομες προτάσεις πρέπει ο ψηφοφόρος να έχει κατανοήσει τι σκοπεύετε να κάνετε για τα ζητήματα αυτά εφόσον εκλεγείτε. Θα έχετε την ευκαιρία να επαναλάβετε την τοποθέτησή σας στο έντυπό σας, στις συνεντεύξεις σας, στην προεκλογική σας επικοινωνία με το κοινό.

Λάθος Νο. 10
Νομίζουν ότι έχουν χρόνο ενώ δεν έχουν. Η σωστή οργάνωση είναι το Α και το Ω της προεκλογικής εκστρατείας. Την προεκλογική περίοδο όμως μπορούν να συμβούν πολλά απρόβλεπτα που θα καθυστερήσουν πολλές από τις προγραμματισμένες σας ενέργειες. Είναι αναπόφευκτο. Εάν όμως έχετε καταφέρει να αποφύγετε τα παραπάνω εννιά πιο συνηθισμένα λάθη, δεν έχετε λόγο να πανικοβάλλεστε. Οι συνεργάτες σας –επαγγελματίες και εθελοντές- έχουν μάθει να συνεργάζονται και θα δουλέψουν σκληρά για να υπερπηδήσετε τα όποια εμπόδια προκύψουν στην πορεία και θα βρουν δημιουργικές και αποτελεσματικές λύσεις για να σας φτάσουν στο πολυπόθητο αποτέλεσμα- τη ΝΙΚΗ. Ακόμα κι αν δεν εκλεγείτε, η συνολική σας προσπάθεια και όσα αποκομίσατε μέσα από την προεκλογική σας εκστρατεία θα θέσουν γερά θεμέλια για την πολιτική σας πορεία την επόμενη μέρα…

Λάθος Νο. 11
Μην εγκαταλείπετε τον στόχο σας στην πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια. Η προετοιμασία που κάνετε είναι βέβαιο ότι θα αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα στο πολιτικό σας μέλλον. Η επιμονή και η σκληρή δουλεία είναι σύμμαχοί σας. Θυμηθείτε το παράδειγμα του Αβραάμ Λίνκολν, ο οποίος δεν το έβαλε κάτω παρά τις αποτυχημένες προσπάθειές του, κατορθώνοντας τελικά να εκλεγεί και στο αξίωμα του Γερουσιαστή αλλά και Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών.

Όταν τον ρώτησαν τι του δίδαξε η πολιτική απάντησε: «Μην εγκαταλείπετε, μην εγκαταλείπετε, μην εγκαταλείπετε!»

Δεν υπάρχουν σχόλια: