Τρίτη 25 Αυγούστου 2009

Οδηγός «επιβίωσης» σε «παρατεταμένα» δελτία ειδήσεων


Της Αναστασίας Δουκάκη
Συμβούλου Επικοινωνίας της Think Politics

Η οπτική επικοινωνία είναι το πιο δυνατό μέσο. Για το λόγο αυτό μπορεί να καταστεί και επικίνδυνο γιατί ενώ δε συγχωρεί λάθη, ασκεί μεγάλη επιρροή στο κοινό.

1. Μιλήστε μόνο για όσα ξέρετε. Ο κάθε δημοσιογράφος ενδέχεται να σας ζητήσει ή να σας παροτρύνει να επεκταθείτε σε γενικεύσεις και σχολιασμούς της κατάστασης για περιοχές για τις οποίες δεν έχετε νεότερες ενημερώσεις ή σαφή εικόνα. Μην πέσετε στην παγίδα να πείτε κάτι το οποίο αργότερα ίσως θεωρηθεί ανακρίβεια.
2. Εξασκηθείτε σε σκληρές ερωτήσεις. Είναι σημαντικό, κατά την έναρξη της κρίσης να αφιερώσετε κάποιο χρόνο σε πρόβες έτοιμων δηλώσεων και απαντήσεις σε «σκληρές» ερωτήσεις που μπορεί να θέσουν οι δημοσιογράφοι. Είναι εξίσου σημαντικό, να προβλεφθούν και νέες ερωτήσεις σύμφωνα με τις εξελίξεις των γεγονότων και να συμπεριλαμβάνουμε στις πρόβες τις απαντήσεις και σε αυτές.
3. Μην αφήσετε να πληγεί η αξιοπιστία σας. Με επικρίσεις σχετικά με τον έλεγχο της κατάστασης και τις επιδόσεις της αυτοδιοίκησης στον περιορισμό της πυρκαγιάς, ο δημοσιογράφος μπορεί είτε ηθελημένα είτε άθελά του να πλήξει την αξιοπιστία σας. Να είστε προετοιμασμένος, με τεκμηριωμένες απαντήσεις, να αμυνθείτε των κεκτημένων και του έργου σας στην περιοχή.
4. Επενδύστε στη τακτική ενημέρωση των πολιτών. Εάν δεν επικοινωνήσεις άμεσα, χάνεις την ευκαιρία να αποκτήσεις τον έλεγχο των γεγονότων. Το πρώτο δελτίο τύπου πρέπει να περιλαμβάνει το ποιος, τι, πότε, και που της κατάστασης. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε επιβεβαιωμένα στοιχεία από έγκυρες, αξιόπιστες πηγές χωρίς να υπερβάλλετε. Με το να παίρνεις την πρωτοβουλία να μοιραστείς την πληροφορία με το κοινό, αποπνέεις καλή πίστη στο επίπεδο των πολιτών, που εξασφαλίζει την πίστη των υποστηρικτών σου. Η άμεση ενημέρωση που παρέχετε στους πολίτες μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπέρ σας όταν ο δημοσιογράφος ενδεχομένως θελήσει να σας κατηγορήσει για αδράνεια.
5. Μην αλλάζετε τους κανόνες που έχετε ήδη καθορίσει για τα ΜΜΕ. Οποιαδήποτε αλλαγή, κατά τη διάρκεια κάποιας κρίσης, στον τρόπο που μεταχειριζόμαστε τους εκπροσώπους του τύπου μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά το δημοσιογράφο. Είναι σημαντικό να μην θεωρήσουν καμία στιγμή πως προσπαθούμε να τους κρύψουμε κάτι.
6. Ξεχάστε το απολογητικό ύφος. Την ώρα που συμμετέχετε σε ένα δελτίο ειδήσεων είστε εκεί για να δώσετε την εικόνα της κατάστασης, για να ενημερώσετε τους πολίτες, και όχι για να απολογηθείτε για το μέχρι τώρα έργο σας ή την αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης ή της παράταξής σας.
7. Προτείνετε ρεαλιστικά μέτρα. Οι ευθύνες θα αποδοθούν σε δεύτερη φάση, την επόμενη μέρα. Τότε είναι και η κατάλληλη στιγμή να κεφαλαιοποιήσετε τα μαθήματα της κρίσης, προτείνοντας μέτρα πρόληψης για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον.

Τέσσερις ενδεικτικές προτάσεις μέτρων που ανακοινώθηκαν από Νομάρχη:
- Eνίσχυση των περιπολιών από τη Νομαρχία, τους Δήμους, τις Ένοπλες Δυνάμεις και τους εθελοντές, κάτω από το συντονισμό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
- Επιφυλακή των υδροφόρων των Δήμων, αλλά και των βαρέων μηχανημάτων της Νομαρχίας, των Δήμων και των ιδιωτών.
- Εντατικοποίηση της αστυνόμευσης των δασικών εκτάσεων.
- Πλήρης καταγραφή των κατασκηνώσεων της περιοχής για τη διάθεσή τους σε αστέγους αν χρειαστεί.

Μη ξεχνάτε!
Εταιρείες επικοινωνίας που ειδικεύονται στη διαχείριση κρίσεων μπορούν να αποδειχθούν ο καλύτερος και πιο αξιόπιστος σύμμαχός σας τόσο κατά την εμφάνιση της κρίσης όσο και κατά την πρόληψή της. Οι υπηρεσίες και η συμβουλευτική υποστήριξη που προσφέρουν είναι τόσο προληπτικές όσο και κατασταλτικές. Σκοπός των εταιρειών διαχείρισης κρίσεων είναι να προσδιορίσουν τους πιθανούς κινδύνους για εσάς προσωπικά, να καταρτίσουν ένα ρεαλιστικό πλάνο ενεργειών αντιμετώπισης και να σας εκπαιδεύσουν βάσει δοκιμασμένων ασκήσεων ενδεχομένων κρίσεων, καθώς και να καθορίσουν τα καταλληλότερα άτομα που θα απαρτίζουν την προσωπική σας Ομάδα Διαχείρισης Κρίσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: