Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014

Διαφημιστική Απορρύθμιση ή Ρύθμιση;

Του Θανάση Παπαμιχαήλ, Επικοινωνιολόγου

Την πρώτη Παρασκευή του Αυγούστου μια κατεπείγουσα νομοθετική διάταξη βάζει λουκέτο στις διαφημιστικές εταιρείες και media shops, εξυπηρετώντας τις αρπακτικές διαθέσεις μεγαλο-καναλαρχών και εκδοτών, που στοχεύουν στη συγκέντρωση του συνόλου των διαφημιστικών κονδυλίων σε βάρος των μεσαίων και μικρών Μ.Μ.Ε., ενώ παράλληλα εξυπηρετεί την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών της διαφημιστικής αγοράς προς τα Μέσα. Αναμενόμενο ένα τέτοιο ή παρεμφερές προς αυτό νομοσχέδιο μετά από όσα έχουν συμβεί στον χώρο μας τα τελευταία χρόνια. Σίγουρα, όχι κεραυνός εν αιθρία, όπως θέλουν να λένε μερικοί. Κάποια στιγμή σε κάποιο άλλο σχέδιο νόμου θα έμπαινε η διάταξη. Οι λόγοι που οδήγησαν σε ένα τέτοιο νομοσχέδιο οφθαλμοφανείς στους παρατηρητικούς στο χώρο μας. Όταν διαφημιστικές εταιρείες, 4 με 5 τον αριθμό με μεγάλα διαφημιστικά κονδύλια, πτωχεύουν «εν μια νυκτί», αφήνοντας υπέρογκα χρέη σε Μ.Μ.Ε. , ανοίγοντας νέες εταιρείες με τους ίδιους πελάτες, οι υπεύθυνοι των Μ.Μ.Ε. θα έμενα με σταυρωμένα τα χέρια; Όταν οι περισσότερες διαφημιστικές εταιρείες εκμεταλλεύονταν τα χρήματα των διαφημιζομένων πληρώνοντας αρκετά ετεροχρονισμένα τα Μ.Μ.Ε., οι υπεύθυνοι θα έμεναν απραγείς; Όταν τα λεγόμενα μεγάλα media shops ζητάνε εκβιαστικά μεγάλες επιστροφές για να κλείσουν λογαριασμούς, θα μιλάμε για «καθαρούς κανόνες» παιχνιδιού; Μήπως η αγορά λειτουργούσε με ορθολογικά κριτήρια και κανόνες παιχνιδιού και το νομοσχέδιο τους απορρύθμισε; Αφήστε που η απευθείας τιμολόγηση σε διαφημιζομένους, απαλλάσσει πολλούς διαφημιστές από τον κίνδυνο της επισφάλειας και των φεσωμάτων που τόσο μας ταλαιπώρησαν στο παρελθόν. Για μια αμοιβή σε ποσοστό 5% είχαμε την ευθύνη της πληρωμής του ποσοστού 95% στα Μέσα και του Αγγελιοσήμου και του Φ.Π.Α. Τώρα ας τα πληρώσουν τα Μ.Μ.Ε., αν φυσικά θα πληρώνουν. Θυμάστε τα χρέη των Μέσων προς το Αγγελιόσημο πριν τον νόμο Βενιζέλου. Οι διαφημιστικές εταιρείες, όσες μείνουν, θα πουλάνε δημιουργικό προϊόν προς τους πελάτες και όχι τα ποσοστά των επιστροφών από τα Μέσα. Και γι’ αυτό θα αμείβονται. Τελευταία χρονιά που θα δούμε μεγάλους ισολογισμούς εταιρειών και κατατάξεις. Φυσικά υπάρχουν και παράπλευρες απώλειες από το νομοσχέδιο, με παραλήπτες τα μεσαία και μικρά Μ.Μ.Ε. που θα πρέπει να οργανωθούν για να βρίσκουν πελάτες, να εισπράττουν από εκατοντάδες πελάτες και να γνωρίσουν τις επισφάλειες τους. Ακόμη, οι ωφελούμενοι από το Αγγελιόσημο δημοσιογράφοι θα δουν τα έσοδά τους να μειώνονται δραματικά, λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού του Αγγελιοσήμου. Σε μια διαφημιστική αγορά, τραυματισμένη από τη μειωμένη διαφημιστική δαπάνη, την έλλειψη ρευστότητας, αναμένονται μεγάλος αριθμός απολύσεων, νέα φέσια σε προμηθευτές και κλεισίματα εταιρειών. Δυστυχώς, την απληστία των ολίγων θα την πληρώσουμε πολλοί. Τελειώνοντας έχω μια ερώτηση προς τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσής μας: Θα γίνουν μέλη και οι νέες εταιρείες, που οι «πτωχευμένες» άνοιξαν «εν μια νυκτί»;

Δεν υπάρχουν σχόλια: