Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου 2014

Πολιτική «σαλάτα» χωρίς μαϊντανούς και βλήτα!





Άρθρο του Θανάση Παπαμιχαήλ – Επικοινωνιολόγου


Σε γνωστό σύγγραμμα επιφανούς πολιτικού αναλυτή, και καθηγητή πολιτικής επικοινωνίας, αναφέρεται ότι τα ίδια πρόσωπα, οι «μαϊντανοί» σε διάφορα ηλεκτρονικά Μέσα, είναι μια επινόηση για να αποφεύγεται το αποκαλούμενο ζάπινγκ. Ο λόγος, σε όποιοι κανάλι κι αν γυρίσεις, τον ίδιο «μαϊντανό» θα δεις, είτε είναι σε πρωινάδικη εκπομπή, είτε στις ειδήσεις που είναι πλέον μακρόσυρτες συζητήσεις στα περισσότερα κανάλια. Και φυσικά, οι περισσότεροι «τηλε-μαϊντανοί» είναι τα γνωστά μας πολιτικά πρόσωπα, που αν δεν είναι καλεσμένοι σε πάνελ, έχουν τη δική τους εκπομπή για «φρεσκάρισμα» του προφίλ τους, ιδιαίτερα λίγο πριν την περίοδο των εκλογών.

Οι πολιτικοί «τηλε-μαϊντανοί» θεωρούνται προστατευόμενο είδος από τα Μέσα και η «καλλιέργεια» τους επιδοτείται από τους πολίτες με την ψήφο τους σε κάθε εκλογική διαδικασία. Τώρα αν μαζί με τους πολιτικούς που αξίζουν να εκλεγούν, εκλέγονται και διάφορες ακόμη ποικιλίες όπως «παράσιτα, βούρλα, βλήτα, γλάστρες» η ευθύνη βαραίνει περισσότερο τους πολίτες.
Βέβαια, στην τηλεοπτική δημοκρατία όπου ζούμε ενδημεί ένας τεράστιος αριθμός ειδών που κατακλύζουν τα τηλεοπτικά σαλόνια μας και φιλοδοξούν να κυριαρχήσουν στις τελευταίες σκέψεις μας πριν κοιμηθούμε. Κονταροχτυπιούνται φωνασκούν, «αναλύουν» με τον δικό τους τρόπο τα πάντα. Από τη σχέση μας με την Τρόϊκα μέχρι το φονικό στο Μικρολίμανο.
Η εφήμερη σχέση με τα Μέσα έχει τελειωμό το βράδυ των εκλογών!

Σήμερα διανύουμε μια περίοδο κρίσιμων πολιτικών εξελίξεων, με ανοιχτό το ενδεχόμενο αιφνίδιας προσφυγής στην λαϊκή ετυμηγορία και τα επικοινωνιακά επιτελεία πολιτικών και υποψηφίων πολιτικών αποδίδονται σε «μιντιακούς αγώνες», για να πετύχουν λίγα λεπτά αναγνωρισιμότητας των επικεφαλής τους.

Στο παρελθόν όντως η συγκεκριμένη συνταγή μπορούσε να αποφέρει κάποια αποτελέσματα, ωστόσο προϊόντος του χρόνου έχει αποδειχθεί ότι η μη στοχευμένη ή η υπερβολική έκθεση ενός υποψηφίου στην δημοσιότητα μόνο κακό μπορεί να προκαλέσει. Δεν προέκυψε τυχαία ο ορισμός του τηλεοπτικού μαϊντανού ή της τηλεοπτικής γλάστρας που αναφέρθηκε πιο πάνω. Και οι δύο είναι απόρροια των παραπάνω λόγων, ενώ στις μέρες μας μια και μόνο αποτυχημένη τηλεοπτική παρουσία μπορεί να ακολουθήσει έναν πολιτικό για μια ολόκληρη ζωή.

Εξάλλου, τις περισσότερες φορές οι ολιγόλεπτες εμφανίσεις ενός πολιτικού, η εκκολαπτόμενου πολιτικού σε τηλεοπτικά μέσα που συνήθως περιλαμβάνουν συμμετοχή σε ενημερωτική εκπομπή εάν εκείνος δεν «προκαλέσει» με βαρύγδουπες ή προκλητικές δηλώσεις το τηλεοπτικό πάνελ, πολλά παραδείγματα τον τελευταίο καιρό, λόγω της διάρθρωσης αυτών των συνεντεύξεων δεν θα μπορέσει ούτε να αναπτύξει επαρκώς τις απόψεις του, ούτε να περάσει το μήνυμα που θέλει στους εν δυνάμει ψηφοφόρους του.
 Στην καλύτερη περίπτωση θα τον αναγνωρίσουν κάποιοι άνθρωποι παραπάνω, γιατί απλά θα τον δουν στους δέκτες τους για λίγα δεύτερα, στη χειρότερη ωστόσο η παρουσία του μπορεί να αναπαραχθεί σε σατυρική εκπομπή, που αντλεί τη θεματολογία της από αυτού του τύπου τις εκπομπές.
Η τηλεοπτική αρένα είναι δύσκολη και σε αυτή μπορεί να λειτουργήσει μόνο όποιος έχει και προσόντα καλού ηθοποιού.

Εμμένοντας ωστόσο σε μια επικοινωνιακή πολιτική που βασίζεται στην τηλεοπτική ή ραδιοφωνική προβολή χάνονται πολλές άλλου τύπου σημαντικές στρατηγικές στις οποίες πρέπει να στρέψει την προσοχή του ο πολιτικός.

Η αναγνωρισιμότητα είναι ένα από τα στοιχεία επιλογής που έχει ένας ψηφοφόρος, δεν είναι όμως το πιο σημαντικό. Ιδιαίτερα οι νέοι ψηφοφόροι προτιμούν να γνωρίσουν πιο αναλυτικά και πιο σφαιρικά έναν υποψήφιο ως προσωπικότητα, κάτι που δεν αποτελούσε προϋπόθεση για τις παλαιότερες γενιές.

Η γνώση για το πρόσωπο του υποψηφίου είναι το κομβικότερο στοιχείο επιλογής και αυτή δεν ταυτίζεται πια με τα παραδοσιακά μέσα διοχέτευσης της πληροφορίας αλλά έχει προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα που πρέπει να λάβει υπόψη του ο πολιτικός είτε είναι νέος είτε είναι εμπειρότερος. Ίσως ήρθε ο καιρός να ξεκαθαριστεί όχι μόνο το πολιτικό τοπίο αλλά και το τηλεοπτικό…. Και ο «δημοσιογράφος – παρουσιαστής» να κλείσει την πόρτα!
Ίσως ήρθε ο καιρός για πολιτική «σαλάτα» αλλά χωρίς μαϊντανούς και βλήτα. Με τη μοναδική γεύση της αξιοσύνης!

Συμπέρασμα. Οι σύγχρονες απαιτήσεις γύρω από μια υποψηφιότητα ενός πολιτικού ξεπερνούν την εφήμερη συμμετοχή σε τηλεοράσεις, ραδιόφωνα και ιντερνετικά Μέσα. Η σωστή ανάδειξη της υποψηφιότητας και η δόμηση του προφίλ του για να ξεχωρίσει δεν εξυπηρετείται αποκλειστικά από δύο άρθρα και δύο εμφανίσεις στην τηλεόραση ή από τα likes στο facebook.
Τα κριτήρια ψήφου των πολιτών έχουν αλλάξει. Είναι πλέον σύνθετα και περίπλοκα και δύσκολα κωδικοποιούνται σε ένα άρθρο.

Άλλωστε και η σχέση των πολιτών με τα Μέσα, δεν περνάει και τις καλύτερες μέρες της. Πολλά από αυτά θεωρούνται κατευθυνόμενα, συστημικά και δεν πείθουν όπως παλιά με τις επιλογές τους. Η ταυτοποίηση ενός πολιτικού προσώπου με ένα τέτοιο Μέσο εγκυμονεί κινδύνους για την εικόνα του. Μια ακόμη απόδειξη είναι ότι στις τελευταίες Αυτοδιοικητικές εκλογές έχουν εκλεγεί πολλά νέα πρόσωπα που δεν «πέρασαν» ούτε έξω από πόρτες των Μέσων. Απλά, «δούλεψαν» δίπλα στον πολίτη – ψηφοφόρο.

Οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες της επικοινωνίας θα σας βοηθήσουν να σχεδιάσετε την επικοινωνιακή στρατηγική σας και να πετύχετε το στόχο σας. 


Δεν υπάρχουν σχόλια: