Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009

Το περί δικαίου αίσθημα της περιέργειας


Του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγου, Διευθυντή της Think Politics

Η ιλαροτραγωδία των φημών για το εκλογικό αποτέλεσμα δεν έχει προηγούμενο. Μια εικόνα τριτοκοσμικής χώρας που όλοι οι ανυπόμονοι για το αποτέλεσμα πολίτες μετατρέπουν τις επιθυμίες τους σε προσδοκώμενα αποτελέσματα και γεμίζουν τον τόπο με ανυπόστατες πληροφορίες για το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Ποιος μπαίνει, αν μπαίνει, αν θα έχουμε μικρή ή μεγάλη αυτοδυναμία. Κάποιοι άλλοι προσπαθούν παντοιοτρόπως να μάθουν αποτελέσματα από γνωστούς τους που πιστεύουν ότι έχουν πρόσβαση σε εταιρίες δημοσκοπήσεων.

Το πιο περίεργο είναι, ότι οι περισσότεροι ανυπόμονοι ψηφοφόροι δεν ανήκουν στην κατηγορία όλων όσων προσδοκούν οφέλη από τις εκάστοτε εξουσίες, αλλά πολίτες που η μόνη τους κινητήρια δύναμη για να μάθουνε, είναι η περιέργεια και η ανάγκη προσωπικής προβολής τους στο στενό οικογενειακό και φιλικό κύκλο τους. Μια ακόμη απόδειξη τους για τα «κονέ» που έχουν.

Εκεί, που πραγματικά ακούς απίθανες εκλογικές εκτιμήσεις είναι στα καφενεία. Κάθε πρεφαδόρος και ταβλαδόρος, και ένα εκλογικό αποτέλεσμα που του έχει εμπιστευθεί ο κολλητός του ξαδέλφου του που δουλεύει στο Υπουργείο ή σε μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι.

Λίγες μέρες, λίγες ώρες μας χωρίζουν από τις εκλογές και όλοι θα γνωρίζουμε, με απόλυτη βεβαιότητα, τους νέους πολιτικούς συσχετισμούς που θα διαμορφωθούν. Όσο για το τελικό αποτέλεσμα, θα κινηθεί ανάμεσα σε λαϊκές ρήσεις όπως «χωριό που φαίνεται κολαούζο δεν θέλει» ή «όπου ακούς πολλά κεράσια μικρό καλάθι βάστα» ή «η περιέργεια σκότωσε τη γάτα» και άλλες. Καιρός είναι να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των «πολιτισμένων» χωρών της Ευρώπης.

Δημοσίευση των Δημοσκοπήσεων μέχρι την τελευταία στιγμή, για να ικανοποιηθεί και το περί δικαίου αίσθημα της περιέργειας!

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2009

"ΠΩΣ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ", του Θανάση Παπαμιχαήλ



Το βιβλίο του Θανάση Παπαμιχαήλ "Πώς να κερδίσετε τις εκλογές" εξαντλήθηκε και επανακυκλοφορεί!

"ΔΕ ΘΑ ΣΑΣ ΜΑΘΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΣΑΣ ΜΑΘΕΙ Ο,ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ!"

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

«Εννέα αλάνθαστες συμβουλές για να κερδίσετε ψήφους την τελευταία στιγμή!»


Του Θανάση Παπαμιχαήλ,
Επικοινωνιολόγου, Διευθυντή της Think Politics

Ο αγώνας της διεκδίκησης της ψήφου δεν τελειώνει πριν κλείσουν οριστικά οι κάλπες. Είναι σημαντικό να το θυμάστε για να μην ατονήσουν οι προσπάθειές σας την τελευταία βδομάδα, η οποία μπορεί να είναι καθοριστική για το εκλογικό αποτέλεσμα.

1. Επικοινωνήστε με τους ψηφοφόρους υλοποιώντας μια έξυπνη ιδέα. Λίγες ημέρες πριν την κάλπη μια επικοινωνιακή ιδέα θα σας βοηθήσει να τραβήξετε την προσοχή τους και γιατί όχι να κερδίσετε την ψήφο τους. Απευθυνθείτε στους ειδικούς της επικοινωνίας για να «σκαρφιστούν» τον πιο έξυπνο τρόπο μετάδοσης της υποψηφιότητάς σας.

2. Αποφύγετε να κάνετε οποιοδήποτε λάθος και να δώσετε το δικαίωμα στον αντίπαλό σας να σας κάνει ένσταση μετά τις εκλογές. Έχετε τις κεραίες σας ανοιχτές για να αντιληφθείτε εγκαίρως το όποιο λάθος ή γκάφα υποπέσει ο αντίπαλός σας.

3. Εφόσον τα προεκλογικά σας έντυπα θα έχουν ήδη μοιραστεί, επενδύστε στην ασφαλή μέθοδο διεκδίκησης ψήφων πόρτα- πόρτα. Επισκεφθείτε ακόμα και οικογένειες που γνωρίζετε ότι δεν είναι φιλικά προσκείμενες στο κόμμα σας. Ζητήστε τους τον ένα σταυρό, επενδύστε στο να κερδίσετε έστω και μία ψήφο από κάθε σπίτι.

4. Κυκλοφορείστε σε όσα περισσότερα εκλογικά κέντρα προλαβαίνετε. Επωφεληθείτε κάθε ευκαιρίας που σας δίνεται να ενημερώσετε τους πολίτες για την υποψηφιότητά σας και να περάσετε το μήνυμά σας. Λίγο πριν την ώρα που θα βρεθούν μπροστά στην κάλπη θα βοηθήσει πολύ να σας έχουν συναντήσει και να έχουν μια σύντομη φιλική κουβεντούλα μαζί σας ώστε να τονώσετε την εικόνα σας και την προσιτή σας, καθημερινή, πλευρά.

5. Ενεργοποιήστε τους πυρήνες σας για να μεταφέρουν τους δικούς σας ψηφοφόρους με κινητικά προβλήματα την ημέρα των εκλογών στο εκλογικό κέντρο. Να θυμάστε ότι στους εκλογικούς αντιπροσώπους επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις ακόμη και να βγουν εκτός του εκλογικού κέντρου για να πάρουν την ψήφο, διακόπτοντας την εκλογική διαδικασία για λίγο στο εσωτερικό του εκλογικού κέντρου.

6. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην καταμέτρηση των σταυρών κατά το άνοιγμα των φακέλων μετά το τέλος της ψηφοφορίας. Σε κάποια ψηφοδέλτια δεν υπάρχουν όλοι οι σταυροί που δικαιούνται οι πολίτες, είτε γιατί δε θέλουν είτε γιατί βιάζονται να βγουν από το παραβάν. Έχει παρατηρηθεί με επιτήδειο τρόπο να προστίθενται οι εναπομείναντες σταυροί.

7. Εκπαιδεύστε κατάλληλα τους εκλογικούς σας αντιπροσώπους. Πρέπει να γνωρίζουν καλά τον έντυπο κανονισμό ώστε να μην αφήσουν ούτε μία δική σας ψήφο να πάει χαμένη. Αφιερώστε κι εσείς κάποιο χρόνο στο να μάθετε τον κανονισμό ώστε να μπορείτε όπου δυνατόν να ελέγξετε ότι η διαδικασία τηρείται στο ακέραιο.

8. Εάν τυχαίνει την ημέρα των εκλογών να έχετε γενέθλια ή γιορτή φροντίστε να το επικοινωνήσετε από πριν στους ψηφοφόρους. Ξέρουν αυτοί τι να κάνουν!

9. Εκμεταλλευτείτε τις πολυάριθμες δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο για να επικοινωνήσετε με τους πολίτες. Κινητοποιήστε τους φίλους σας για να επικοινωνήσουν σε δικούς τους φίλους την υποψηφιότητά σας. Στέλνοντας έστω και σε 10 ή 20 φίλους τους ένα ενημερωτικό sms, e-mail, ή ακόμα ενημερώνοντας τους μέσω facebook ή tweeter μπορείτε μονομιάς να αυξήσετε επί 20 τη δύναμή σας. Στείλτε το τελευταίο μήνυμά σας πριν την ώρα της κάλπης στους δυνητικούς σας ψηφοφόρους. Να θυμάστε ότι όσο πιο έξυπνο είναι το μήνυμα, τόσο πιο έντονα θα χαραχθεί στην πρόσφατη μνήμη τους.

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2009

Η επικοινωνιακή «ακτινογραφία» της τηλεμαχίας των δύο


Του Θανάση Παπαμιχαήλ,
Επικοινωνιολόγου,
Διευθυντή της Think Politics

Χθες το βράδυ άνοιξε η αυλαία για μια νέα εποχή στις προεκλογικές τηλεμαχίες στην Ελλάδα. Η αλλαγή σηματοδοτήθηκε από το ντιμπέιτ τον έξι και συνεχίστηκε με την πρωτόγνωρη για τα ελληνικά πολιτικά δεδομένα διαδραστική τηλεμαχία μεταξύ των δύο αρχηγών των κομμάτων εξουσίας, Καραμανλή και Παπανδρέου.

Η πολιτική επικοινωνία είναι συχνά συνυφασμένη με το θέαμα και χθες το βράδυ ο τηλεθεατής γεύτηκε μια γερή δόση και των δύο, πολιτικής και θεάματος. Για παράδειγμα, οι όρθιοι αρχηγοί καθώς και η «εφεύρεση» του χαρτιού που κρατά στο χέρι τον αντίπαλο ξεκίνησε από την αμερικανοποίηση/ οπτικοποίηση της πολιτικής στην Αμερική και έχει χρησιμοποιηθεί σε μια σειρά τηλεμαχιών.


Το γενικότερο αποτέλεσμα
• Οι δύο πολιτικοί αρχηγοί ασχολήθηκαν κυρίως με την υψηλή πολιτική και όχι με τα θέματα της καθημερινότητας του πολίτη.
• Θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον εάν σε επόμενο ντιμπέιτ οι πολιτικοί αρχηγοί απεύθυναν τον λόγο ο ένας στον άλλο στο δεύτερο πρόσωπο (όπως επιχείρησε ο κ. Παπανδρέου) και όχι στο τρίτο (όπως επέμεινε ο κ. Καραμανλής)
• Δεν μεταβλήθηκαν οι εκλογικοί συσχετισμοί.
• Το αποτέλεσμα ήταν μια τονωτική ένεση τόσο για τους ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας όσο και του ΠΑΣΟΚ. Στους πρώτους λειτούργησε ως εφαλτήριο συσπείρωσης καθώς είδαν τον αρχηγό τους ετοιμοπόλεμο, το γνωστό επικοινωνιακό Καραμανλή, ενώ οι δεύτεροι είδαν τον αρχηγό τους να ανταπεξέρχεται επάξια στις απαιτήσεις, χρονικές και μη, μιας πιεσμένης προεκλογικής τηλεμαχίας.

Οι εντυπώσεις
• Ο κ. Καραμανλής κατάφερε να απομυθοποιήσει το πρόγραμμα του κ. Παπανδρέου, ο οποίος απέφυγε να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις ενώ ο κ. Καραμανλής επέμεινε σε απολογισμό έργων και αριθμών.
• Συνολικά ο κ. Παπανδρέου εμφανίστηκε ήρεμος και ανοικτός, ενώ ο κ. Καραμανλής περισσότερο επιθετικός, τονώνοντας το ηγετικό προφίλ του.
• Και οι δύο πολιτικοί αρχηγοί επένδυσαν επικοινωνιακά στη γλώσσα του σώματος, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις κινήσεις των χεριών που συνόδευαν το λόγο τους.
• Το χρονόμετρο άγχωσε και τους δύο αλλά το διαχειρίστηκαν με επιτυχία αποφεύγοντας κραυγαλέα σαρδάμ.

Τα σημαντικά λάθη
• Ο κ. Καραμανλής επέμεινε περισσότερο από όσο έπρεπε στο επιχείρημα «για όλα φταίει το ΠΑΣΟΚ» που δεν φαίνεται να πείθει πια τους ψηφοφόρους.
• Ο κ. Παπανδρέου απέτυχε να δείξει υπεροχή στα προνομιακά του πεδία, περιβάλλον και εξωτερική πολιτική.

Τα επικοινωνιακά highlights
• Ο κ. Καραμανλής είχε άνεση στο λόγο του, ενώ επένδυσε στην πρόταση- τρικ για επόμενο ντιμπέιτ. Έθεσε το δίλημμα «υπευθυνότητα ή ανευθυνότητα» και χρησιμοποίησε ως λέξεις- κλειδιά τα: δύσκολος δρόμος, δύσκολες αποφάσεις, δύο δύσκολα χρόνια, με στόχο να τονώσει την υπεύθυνη εικόνα του, ενώ τόνισε σε καίρια στιγμή ότι είναι Έλληνας Μακεδόνας τονώνοντας το συναίσθημα του Βορειοελλαδίτη.
• Ο κ. Παπανδρέου –ομολογουμένως πιο κοντά στην εικόνα που επιθυμεί ο ψηφοφόρος μιλώντας στην τσέπη του μέσου πολίτη- εμφανίστηκε σίγουρος, με αυτοπεποίθηση, επένδυσε στην ελπίδα και το όραμα. Έθεσε το δίλημμα «τέλμα ή πρόοδος» και χρησιμοποίησε ως λέξεις- κλειδιά τα: νοικοκύρεμα, έχουμε σχέδιο, ψήφος αυτοδυναμίας, με σκοπό να συνοψίσει τα μηνύματα της προεκλογικής του εκστρατείας.
• Εντύπωση έκανε η στιγμή που ο κ. Παπανδρέου διέκοψε τον κ. Καραμανλή, ενώ λίγο αργότερα υπενθύμισε στην παρουσιάστρια ότι ήταν η σειρά του κ. Καραμανλή να τριτολογήσει.
• Και οι δύο πολιτικοί αρχηγοί είχαν μια –επικοινωνιακού χαρακτήρα- ανθρώπινη στιγμή, όταν ο κ. Παπανδρέου ευχήθηκε περαστικά στην κα. Μπακογιάννη και ο κ. Καραμανλής έδωσε θάρρος στην παρουσιάστρια κα. Χούκλη λέγοντάς της να μην έχει άγχος.
• Ακολουθώντας τις στυλιστικές επιλογές του Μπάρακ Ομπάμα στην τηλεμαχία με την Χίλαρυ Κλίντον, η φωτεινή γραβάτα που επέλεξε ο κ. Παπανδρέου τον κολάκεψε περισσότερο από την σκούρα προχθεσινή. Ο κ. Καραμανλής από την άλλη επέλεξε μια ριγέ γαλάζια γραβάτα, επιμένοντας στην κλασσική νότα που έχει υιοθετήσει στο ντύσιμό του.


Η τηλεμαχία έκλεισε με την πρόσκληση- πρόκληση Καραμανλή σε Παπανδρέου για επόμενο ντιμπέιτ. Αν υπάρξει και τρίτος γύρος πιστεύω θα έχουμε καθαρό νικητή. Για την ώρα, και σε αντίθεση με τις δεύτερες αναγνώσεις του ντιμπέιτ από τα media που θέλουν τον κ. Παπανδρέου αδιαφιλονίκητο νικητή και οι οποίες τείνουν να είναι μονόπλευρες, ο κ. Καραμανλής είναι εκείνος που πρέπει να χριστεί ως ο χθεσινός νικητής στα σημεία. Για έναν πολύ απλό λόγο: Κέρδισε ο έμπειρος πολιτικός! Στα προνομιακά πεδία του αντιπάλου του, εξωτερική πολιτική και περιβάλλον, απεδείχθη περισσότερο προετοιμασμένος, με αποτέλεσμα να επισκιάσει τον κ. Παπανδρέου.

Εάν (αμφίβολο βέβαια) ο κ. Παπανδρέου σηκώσει το γάντι που του πέταξε ο κ. Καραμανλής για επόμενη τηλεμαχία, εδώ είμαστε για τη διάγνωση και της τρίτης «ακτινογραφίας». Το γεγονός είναι ένα, με καθαρό νικητή ή μη: Το μοντέλο της προεκλογικής αντιπαράθεσης όπως την ξέραμε μέχρι προχθές έχει μεταβληθεί (επιτέλους!) ανεπιστρεπτί.

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Τα «στυλιστικά» και άλλα λάθη των πολιτικών αρχηγών στο debate


Του Θανάση Παπαμιχαήλ,
Επικοινωνιολόγου
Διευθυντή της Think Politics

Το χθεσινό debate είναι βέβαιο πως θα αποτελέσει ένα case study για τα επόμενα που θα έρθουν. Το κομμάτι των ερωτήσεων μεταξύ των πολιτικών αρχηγών ήταν εκείνο που κατά κοινή ομολογία τράβηξε τα βλέμματα, ή εάν θέλετε, ξύπνησε τον τηλεθεατή. Σηματοδότησε το τέλος των τηλεμαχιών όπως τις γνωρίζαμε μέχρι χθες και την αρχή μιας πιο διαδραστικής σχέσης μεταξύ των πολιτικών αρχηγών από δω και στο εξής. Η διάρκεια του ντιμπέιτ -αν και μακρά- δεν τίθεται υπό συζήτηση, διότι μπορεί να έχουμε μάθει να αντιμετωπίζουμε την πολιτική ως θέαμα αλλά η πολιτική δεν είναι μόνο εικόνα. Απαιτείται και επένδυση χρόνου από την πλευρά του πολίτη ώστε να κατανοήσει τις θέσεις των κομμάτων και να ψηφίσει συνειδητά για να προαχθεί η -ακόμα και τηλεοπτική- δημοκρατία μας.

Ας δούμε πριν τη μεγάλη αποψινή πρεμιέρα, τα «επικοινωνιακά», στυλιστικά και μη, λάθη των πολιτικών αρχηγών:

- Ο Κώστας Καραμανλής έπρεπε να προσέξει περισσότερο την επιλογή κουστουμιού. Το χρώμα ήταν πολύ σκούρο και γυαλιστερό με αποτέλεσμα να μη γράφει καλά στο φακό. Επίσης το σακάκι δεν ήταν καλά στρωμένο και «σηκώνονταν» όποτε ο κ. Καραμανλής κουνούσε έστω και ελαφρά τα χέρια. Ο κ. Καραμανλής έδωσε ιδιαίτερη σημασία στο συναίσθημα απευθυνόμενος στους ψηφοφόρους που «κοιτά στα μάτια», ενώ εμφανίστηκε επιθετικός σε σημεία που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση και στα οποία επιμένει στην προεκλογική εκστρατεία (όπως στα θέματα οικονομίας) τείνοντας τα χέρια και τις παλάμες μπροστά και προς τα κάτω.

- Ο Γιώργος Παπανδρέου ήταν πολύ προσεκτικός στην εμφάνισή του. Δεν εκμεταλλεύτηκε όμως επικοινωνιακά τον αέρα του νικητή που του έδιναν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις. Δεν κάθονταν σωστά στην καρέκλα του, «έσκυβε» ελαφριά προς τα εμπρός κοιτάζοντας διαρκώς χαμηλότερα από όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα το βλέμμα του να μην απευθύνεται στο δημοσιογράφο απέναντί του αλλά ούτε και στον ψηφοφόρο στο σπίτι. Απέφυγε να δώσει σαφείς απαντήσεις στην οικονομία και την εξωτερική πολιτική, κάτι που οι τηλεθεατές περίμεναν διακαώς. Κατάφερε όμως να τονώσει το αρχηγικό προφίλ του σε σχέση με τα προηγούμενα debates μην κάνοντας αντιπολίτευση. Ακολούθησε τον επικοινωνιακό κανόνα που θέλει επανάληψη των ρημάτων στο κλείσιμο, τονίζοντας τη λέξη «υπάρχουν».

- Η Αλέκα Παπαρήγα φορώντας το έντονο αξεσουάρ στο λαιμό της σε σχήμα καρδιάς σε συνδυασμό με το έντονο μακιγιάζ τράβηξε την προσοχή επισκιάζοντας την κατά τα άλλα επιμελημένη εμφάνισή της αλλά και τον λόγο της. Η επικοινωνιακή της εικόνα δεν ήταν ιδιαίτερα βελτιωμένη, καθώς η γλώσσα του σώματός της ήταν ιδιαίτερα συγκρατημένη. Ακολούθησε με τη σειρά της τον επικοινωνιακό κανόνα που θέλει επανάληψη των ρημάτων στο κλείσιμο, τονίζοντας τη λέξη «σκεφθείτε».

- Ο Γιώργος Καρατζαφέρης ήταν φρεσκοκουρεμένος και για το λόγο αυτό το χτένισμά του δεν «έγραφε» όπως θα έπρεπε στο γυαλί. Ο κ. Καρατζαφέρης επέμεινε στη χρήση της ατάκας σε πολλά σημεία, μη δίνοντας όμως σαφείς απαντήσεις στα ερωτήματα των δημοσιογράφων περί ασυνέπειάς του. Το θετικό του στοιχείο είναι ότι ακόμα και στα πιο «δύσκολα» ερωτήματα κράτησε την ψυχραιμία του και εμφανίστηκε ήρεμος και συγκροτημένος.

- Ο Αλέξης Τσίπρας είναι από τους νικητές του χθεσινοβραδινού ντιμπέιτ. Η αποστολή του ήταν να μην επιβεβαιώσει τη «συντετριμμένη» εικόνα που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ το τελευταίο διάστημα και το κατάφερε! Ανανεωμένος, με χωρίς γραβάτα, τονίζοντας το νεανικό στοιχείο. Με σωστό λόγο, ήρεμο και συνεκτικό αλλά απολογητικό σε κάποια σημεία. Λίγος περισσότερος δυναμισμός δε θα έβλαπτε για να τονώσει το ηθικό των απογοητευμένων. Ακολούθησε τον ίδιο επικοινωνιακό κανόνα στο κλείσιμο με την κα. Παπαρήγα και τον κ. Παπανδρέου, τονίζοντας τη λέξη «συνάντησα».

- Ο Νίκος Χρυσόγελος με την επιλογή του σε χρωματικούς συνδυασμούς έκανε τη διαφορά και ξεχώρισε από τους υπόλοιπους αρχηγούς, οι οποίοι επέλεξαν σκούρα, επίσημα, χρώματα για την τηλεοπτική εμφάνισή τους. Το βαζάκι με το νερό από τον Ασωπό συζητήθηκε!! Η συνολική παρουσία του ήταν ικανοποιητική εφόσον ο κ. Χρυσόγελος δεν είχε τίποτε να χάσει από το χθεσινό ντιμπέιτ αν και οι πολιτικές προτάσεις που παρουσίασε μάλλον δεν κατάφεραν να αγγίξουν τον έλληνα ψηφοφόρο- τηλεθεατή.


Χθες το βράδυ είδαμε ένα «τρέιλερ» του τι θα ακολουθήσει στην αποψινή τηλεμαχία μεταξύ Καραμανλή- Παπανδρέου. Αναμένουμε με αγωνία (;) τη συνέχεια απόψε στις οθόνες μας…

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2009

ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΠΩΣ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΤΕ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΟΥ Θ. ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ



"ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗ ΣΑΣ ΜΑΘΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΣΑΣ ΜΑΘΕΙ Ο,ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ."

Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2009

Debate Καραμανλή- Παπανδρέου: Ξαφνικός θάνατος ή παράταση;


Του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγου
Διευθυντή της Think Politics

Είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα διεξάγεται ντιμπέιτ στα διεθνή πρότυπα, μεταξύ των δύο πολιτικών αρχηγών των κομμάτων εξουσίας. Είναι η πρώτη φορά που στο ντιμπέιτ δε θα μετρήσει μόνο η ουσία των λεγομένων των πολιτικών αλλά εξίσου και η επικοινωνιακή τους παρουσία.

Ας δούμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του καθενός που θα κρίνουν το αποτέλεσμα του αγώνα:

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

Πλεονεκτήματα:
- Ηγετικό προφίλ
- Ρητορική δεινότητα
- Ευφράδεια
- Δυναμισμός και αποφασιστικότητα
- Άψογος χειρισμός της γλώσσας του σώματος

Μειονεκτήματα:
- Αρνητική ψυχολογία λόγω υστέρησης στις δημοσκοπήσεις
- Απολογητικός λόγω λαθών κατά την προεκλογική περίοδο
- Άγχος για την τελευταία ευκαιρία

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Πλεονεκτήματα:- Ήρεμος
- Χαμηλών τόνων
- Με τον αέρα του νικητή
- Βελτιωμένες επιδόσεις λόγου
- Νέο άφθαρτο πρόσωπο

Μειονεκτήματα:
- Αργή εκφορά λόγου
- Κίνδυνος για σαρδάμ
- Άγχος του πρώτου

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΕΡΔΗΘΕΙ, ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΑΘΕΙ

Ο μεν Κώστας Καραμανλής περιμένει από το ντιμπέιτ να μειώσει τη δημοσκοπική ψαλίδα και το προβάδισμα του ΠΑΣΟΚ ώστε να συσπειρώσει την κομματική βάση της Νέας Δημοκρατίας και να μειωθούν οι διαρροές των αναποφάσιστων προς το ΠΑΣΟΚ. Με άλλα λόγια ποντάρει στο να μετατρέψει σε ΝΤΕΡΜΠΥ τον εκλογικό αγώνα στις 4 Οκτώβρη. Ρισκάρει όμως αν δε χειριστεί σωστά επικοινωνιακά το ντιμπέιτ να χάσει την τελευταία του ελπίδα να γυρίσει το παιχνίδι.

Ο δε Γιώργος Παπανδρέου στοχεύει στην περαιτέρω διεύρυνση του ήδη μεγάλου ανοίγματος της ψαλίδας και να γίνει ο κυρίαρχος του παιχνιδιού κερδίζοντας ακόμη και την εξέδρα της αντίπαλης ομάδας. Ρισκάρει όμως με τη σειρά του να δώσει, με κάποιο επικοινωνιακό λάθος του, ένα φιλί ζωής στον αντίπαλό του και να πάει ένα νικηφόρο αγώνα από το 90 στην παράταση.

Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009

Το εισιτήριο για μια ανέξοδη προεκλογική εκστρατεία!

Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ "ΜΗ" ΣΤΙΣ ΠΡΟΩΡΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ!


Της Αναστασίας Δουκάκη
Συμβούλου Επικοινωνίας της Think Politics

ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ 20 ΗΜΕΡΕΣ:

1. Μην μένετε κλεισμένοι στο πολιτικό σας γραφείο. Βγείτε έξω, περπατήστε, και επισκεφθείτε τα εκλογικά σας κέντρα.

2. Μην αφιερώνετε πολύ χρόνο σε κάθε έναν από τους ψηφοφόρους σας. Μη συζητάτε θέματα που θα κληθείτε να αναλύσετε μετά.

3. Μην κλείνετε τη συζήτηση χωρίς να υπενθυμίσετε στον ψηφοφόρο ότι θέλετε να σας ψηφίσει.

4. Μη χρησιμοποιείτε εμφανώς το αντισηπτικό για τον κίνδυνο της γρίπης μετά τις πολλές χειραψίες.

5. Μην καθυστερείτε τα φυλλάδιά σας. Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο αλλά δεν έχετε πολύ χρόνο. Κινηθείτε και βγάλτε πρώτοι το προεκλογικό σας φυλλάδιο στην περιφέρεια που εκλέγεστε.

6. Μη νομίζετε ότι οι εκλογές τελειώνουν την Παρασκευή. Το Σάββατο το βράδυ είναι κρίσιμο για να κερδίσετε έστω και μία παραπανω ψήφο. Προσπαθήστε μέχρι την τελευταία στιγμή να μπαίνετε στα σπίτια.

7. Μη διαφημίζεστε στον Τύπο στο μέσο της προεκλογικής περιόδου. Κρατήστε τα χρήματά σας για τις τελευταίες 10 ημέρες.

8. Μη σταματάτε να εκκλησιάζεστε.

9. Μη μένετε με σταυρωμένα χέρια την ημέρα των εκλογών. Εκτός από το να γυρίσετε τα εκλογικά κέντρα, σκεφθείτε ποια επικοινωνιακή ενέργεια θα κάνετε την τελευταία στιγμή.

10. Μην αφήνετε ανεκπαίδευτους του εκλογικούς σας αντιπροσώπους. Στα εκλογικά κέντρα "παίζεται το ψηφοσυλλεκτικό παιχνίδι", κερδίζονται και χάνονται σταυροί!

Δείτε στα προηγούμενα τεύχη του E-mail της Αυτοδιοίκησης & της Πολιτικής αναλυτικά όλες τις παραπάνω συμβουλες για έναν επιτυχημένο προεκλογικό αγώνα!

Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2009

Γραφείο συνοικεσίων: "Ο επικοινωνιολόγος"


Του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγου
Διευθυντή της Think Politics

Αν και σύμφωνα με την άποψη γνωστού δημοσιογράφου- τηλεπαρουσιαστή, οι επικοινωνιολόγοι είναι καλοί για συνοικέσια και όχι για να συμβουλεύουν πολιτικούς, θα τολμήσω να δώσω από μια συμβουλή σε κάθε πολιτικό αρχηγό πριν από το ντιμπέϊτ.
Δεν ξέρω αν θα τα βρει σωστά ο γνωστός μας τηλεπαρουσιαστής, αλλά λίγο με ενδιαφέρει η άποψη του. Για μένα μετράει η δική σας γνώμη. Όσο για το προσεχές ντιμπέϊτ είναι για πρώτη φορά που θα μετρήσει η ουσία του πολιτικού λόγου και όχι η επικοινωνιακή διαχείριση του από τους πρωταγωνιστές.

1η επικοινωνιακή συμβουλή για Κώστα Καραμανλή
Να μην επενδύσει στη ρητορική του δεινότητα και να δώσει καθαρές απαντήσεις στα ερωτήματα όλων των πολιτών. Να απευθυνθεί στο θυμικό των ψηφοφόρων προσπαθώντας να συσπειρώσει τους ψηφοφόρους του και να αναδείξει τις αντιφάσεις του ΠΑΣΟΚ.

2η επικοινωνιακή συμβουλή για Γιώργο Παπανδρέου
Να μην κάνει σαρδάμ, να πείσει ότι έχει και πρόγραμμα και λύσεις για να κυβερνήσει και να προβεί σε συγκροτημένη αυτοκριτική για την εικοσαετία του ΠΑΣΟΚ.

3η επικοινωνιακή συμβουλή για Αλέκα Παπαρήγα
Να συνειδητοποιήσει ότι η τηλεόραση δεν είναι μόνo λόγος αλλά και ΕΙΚΟΝΑ.

4η επικοινωνιακή συμβουλή για Αλέξη Τσίπρα
Η συνταγή για να κερδίσει μεσοαστούς και παραγωγικές ηλικίες, δεν είναι ίδια μ’ αυτόν που κερδίζει τους νέους. Οι νέοι αμφισβητούν, οι άλλοι δημιουργούν.

5η επικοινωνιακή συμβουλή για Γιώργο Καρατζαφέρη
Πέρα από μετρ της ελκυστικής ατάκας θα πρέπει να γίνει καλός και στον λεγόμενο πολιτικό ρεαλισμό – ρεαλισμό με επιχειρήματα.

Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2009

Ο κύβος ερρίφθη: 15 +1 σύντομες αλλά πολύτιμες συμβουλές για πρόωρες εκλογές!


Του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγου
Διευθυντή της Think Politics

Ο κύβος των πρόωρων εκλογών ερρίφθη. Εκλογές με σταυροδοσία σημαίνουν νέες δαπάνες πολιτικής επικοινωνίας και καρδιοχτύπια για το τελικό αποτέλεσμα. Ας δούμε, μέσα στον λίγο χρόνο των πρόωρων εκλογών που μεσολαβεί μέχρι την κάλπη μερικές σύντομες και πολύτιμες συμβουλές που πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι.

Πρωτοτυπήστε με την επικοινωνία σας. Ξεφύγετε από την συνηθισμένη πολιτική επικοινωνία που ακολουθούν οι αντίπαλοι σας. Ένας νέος υποψήφιος βουλευτής κυκλοφόρησε ένα έντυπο με τίτλο «ΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΩ ΑΝ ΕΚΛΕΓΩ». Πρωτοτύπησε και ξεχώρισε μόνο με ένα έντυπο. Δημιούργησε γρήγορη αναγνωρισιμότητα μέσα στο μικρό προεκλογικό χρόνο που δίνουν οι πρόωρες εκλογές. Μην τυπώνετε περισσότερα του ενός έντυπα. Ένα και καλό.
Χρησιμοποιείστε τις νέες τεχνολογίες. Αποδίδουν και δεν κοστίζουν. Ενημερώστε για την υποψηφιότητα σας όσους περισσότερους ψηφοφόρους μπορείτε μέσω e-mails, faxes, blogs, sms μηνυμάτων, youtube, facebook και άλλα. Δημιουργήστε «έξυπνα» μηνύματα που ενισχύουν την προσωπικότητα σας. Για τους νέους ψηφοφόρους το internet είναι το δικό τους μέσον, χρησιμοποιείστε το!
Οργανώστε το σύστημα Κ.Ε.Κ. τον Καθημερινό Κύκλο Ειδήσεων με τα Μέσα της περιοχής σας. Κάντε εκλογικές προγνώσεις, στείλτε βροχή ανακοινώσεων στα Μέσα για την καθημερινή σας δραστηριότητα, επιτεθείτε με κομψό τρόπο στους κομματικούς αντιπάλους σας. Δημιουργείστε ειδήσεις γύρω από το πρόσωπο σας με τις ομιλίες, τις συνεντεύξεις σας.
Καθορίστε έναν καθημερινό βασικό σχολιασμό της πολιτικής και κοινωνικής επικαιρότητας για την περιοχή σας και την χώρα. Ενημερώστε καθημερινά με e-mails, faxes μέλη του κόμματος, φίλους ψηφοφόρους για τις προτάσεις, τις θέσεις και την άποψη σας στα θέματα επικαιρότητας που αφορούν ιδιαίτερα την περιοχή σας.
Πετάξτε τις «καυτές πατάτες» στα χέρια άλλων. Αν είστε νέος υποψήφιος φροντίστε να μην χρεώνεστε ευθύνες που αναλογούν σε παλαιότερους συνυποψήφιους σας. Ξεφύγετε διακριτικά. Εσείς έχετε τις δικές σας θέσεις και γι αυτές θα θέλατε να κριθείτε.
Γίνετε μέλος σε on line forum που έχουν πολιτικά θέματα που συζητιούνται. Ακόμη δημιουργείστε στενούς φίλους στο διαδίκτυο φτιάχνοντας τα προφίλ σας σε διαδικτυακούς τόπους όπως facebook, myspace και άλλους. Δεν έχετε κανένα κόστος. Πολλαπλασιάστε τους φίλους σας και πιθανόν μέρος των ψηφοφόρων σας.
Αρθρογραφείτε. Καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αρθρογραφήστε σε ημερήσια και εβδομαδιαία έντυπα. Να θυμάστε ότι τα άρθρα σας θα διαβαστούν περισσότερο από μια πληρωμένη διαφήμιση σας.
Μέσα σε 50 λέξεις, απαντήστε γιατί θα πρέπει κάποιος να σας ψηφίσει. Το κείμενο αυτό θα πρέπει να το βάλετε στην πρώτη σελίδα της ιστοσελίδας σας, του εντύπου σας, του ηχητικού μηνύματος σας. Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας.
Απευθυνθείτε σε ομάδες όχι σε μονάδες. Αν ο χρόνος πιέζει τότε κατηγοριοποιείστε τους ψηφοφόρους σας και απευθύνατε ανά ομάδα, όπως πολύτεκνοι, κυνηγοί, επαγγελματίες. Μελετήστε τα προβλήματα τους και δώστε τις δικές σας προτάσεις.
Προσέξτε το «θέμα» στο e-mail που στέλνετε. Ο αποδέκτης του μηνύματος για να κάνει «κλικ» και να το διαβάσει θα πρέπει το θέμα του e-mail να είναι εντυπωσιακό. Θα πρέπει να παρακινεί στο άνοιγμα του e-mail και όχι στη διαγραφή του.
• Επιστρατεύστε τις επαγγελματικές και προσωπικές σας ικανότητες. Αν είστε γιατρός, μηχανικός, φοροτεχνικός δώστε δωρεάν υπηρεσίες και συμβουλές. Αν είστε σπεσιαλίστας στην μαγειρική ή στα γλυκά τολμήστε στο εκλογικό σας κέντρο να μοιράζετε δωρεάν κουλουράκια που εσείς φτιάξατε. Μια ανθρώπινη παράμετρος, μια ζεστή και φιλική χειρονομία, τελείως απροσδόκητη στο χώρο της πολιτικής.
Δώστε εγγυήσεις για την αποτελεσματικότητα σας αν εκλεγείτε. Τα πολιτικά κόμματα προεκλογικά δεσμεύονται για τις πρώτες 100 μέρες αν πάρουν την εξουσία, εσείς δεσμευτείτε παραδείγματος χάριν ότι θα δώσετε στη δημοσιότητα το ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ σας στο τέλος της τετραετίας ή κάτι άλλο.
Μιλήστε με ατάκες. Κάθε μέρα με βάσει την επικαιρότητα βρείτε γνωστές ατάκες που ταιριάζουν. «Παίζουν» στα Μέσα.
Διαφημιστείτε σωστά και έντονα στον Τύπο. Χρησιμοποιείστε την ίδια διαφημιστική καταχώρηση. Μην αλλάζετε τίτλο και κείμενο. Όλα να θυμίζουν το προεκλογικό σας φυλλάδιο.
Ζητείστε έξυπνες επικοινωνιακές ενέργειες/ τρικ από την εταιρεία πολιτικής επικοινωνίας που συνεργάζεστε για τιε τελευταίες μέρες της προεκλογικής περιόδου και για την ημέρα των εκλογών.
Παίξτε με το όνομά σας αν βοηθάει. Κάντε λογοπαίγνια που σας εξυπηρετούν όπως: Ζωη- ρεύει την Αθήνα το σύνθημα της γνωστής ηθοποιού Ζωής Λάσκαρη ως υποψήφια για το Δήμο της Αθήνας πριν από κάποια χρόνια.

Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2009

Ένας πρωθυπουργός εξομολογείται... στο Παρά 5


Του Δημήτρη Πετρόπουλου
Πρωθυπουργός στην τηλεοπτική σειρά "Στο παρά 5"

- Ποια η σχέση σας με το κόμμα, κύριε Πρωθυπουργέ ;

Η λειτουργία ενός κόμματος είναι, όπως ξέρετε, πολύπλοκη και ενίοτε φαινομενικά αντιφατική. Ένα κόμμα χρησιμεύει συνήθως για ν' αποφεύγονται παρανοήσεις. Χωρίζει μεταξύ τους τα μέρη μιας περιόδου που περιέχουν ένα νόημα λογικό και αυτοτελές.

-Δεν σας καταλαβαίνω. Τι θέλετε να πείτε ;

Πως ένα κόμμα είναι ένα μικρό σταμάτημα στο εσωτερικό μιας περιόδου για να πάρουμε μια ανάσα ή για να προκαλέσουμε μια προσδοκία. Μια φαινομενικά αυθαίρετη όμως χρήση μπορεί να εξυπηρετήσει το προσωπικό μας ύφος.

- Μπορείτε να γίνετε πιο σαφής ;

Μα πόσο πιο σαφής ; Αν, λόγου χάριν, πω ΄΄ Ο πρωθυπουργός λέει, ο λαός είναι αναξιόπιστος ΄΄ θα προκαλέσω θύελλα αντιδράσεων. Θα θεωρηθεί σημείο των καιρών. Ενώ αν πω ΄΄ Ο πρωθυπουργός, λέει ο λαός, είναι αναξιόπιστος ΄΄ πρόκειται για σημείο στίξης. Καταλάβατε ;

-Δηλαδή θα κάνετε τελικά εκλογές το Φθινόπωρο ;

Κοιτάξτε, όταν η τέχνη της πολιτικής μετατρέπεται σε τέχνη διατήρησης ή κατάκτησης της εξουσίας, ως αυτοσκοπός, τότε υπεισέρχεται η διαφθορά και η κατάχρηση. Ε λοιπόν, αυτό δεν θα το επιτρέψω, με καμμία κυβέρνηση. Η ταν ή επί τας ! Απέδειξα, πιστεύω, πως είμαι ικανός να φτάσω ως τα άκρα.

-Μα είμαστε πλέον… ΄΄Στο παρά πέντε΄΄ !

Ακριβώς. Με τέτοια ποσοστά ανταπόκρισης εξασφαλίζουμε απόλυτη αυτοδυναμία.



Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η Λύση, 1953
μετάφραση Μάριος Πλωρίτης

Ύστερ’ απ’ την εξέγερση της 17 του Ιούνη,
ο γραμματέας της Ένωσης Λογοτεχνών
έβαλε και μοιράσανε στη λεωφόρο Στάλιν προκηρύξεις
που λέγανε πως ο λαός
έχασε την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης,
και δεν μπορεί να την ξανακερδίσει
παρά μονάχα με διπλή προσπάθεια. Δε θα’ ταν τότε
πιο απλό, η κυβέρνηση
να διαλύσει το λαό
και να εκλέξει έναν άλλον…;


Γραμμένο με αφορμή εξέγερση στην τότε Ανατολική Γερμανία

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2009

Λόγος από μπαλκόνι

Του Γιάννη Σώκου
Επικοινωνιολόγου

Εν αρχή ήν ο λόγος. Καλύτερα, πες, ο λόγος από μπαλκόνι.
Πομπώδης, στομφώδης, χειμαρρώδης!
Πειστικός, γλαφυρός, δηκτικός!
Μπιτάτος, σλογκανάτος, μπαλκονάτος!

Βέβαια ! Βέβαια ! Άλλος ο λόγος σε βιβλίο, άλλος σε επιστολή, άλλος στη βουλή, άλλος στο café, άλλος στο καφενείο κι άλλος εκεί ψηλά, στο μπαλκόνι. Πάνω από το μέγα πλήθος και το μέγα πάθος της μεγάλης πλατείας.
Εκεί να δω πόσα απίδια πιάνει ο σάκος και σε πόσους σταυρούς μεταφράζονται τα συνθήματα του αλαλάζοντος πλήθους.
- Ε-σέ-να θέ-λου-με ! Ε-σέ-να θέ-λου-με !
- Προ-χώ-ρα, προ-χώ-ρα, σε θέ-λει… η ε-νδο-χώ-ρα !
- Πες τα μεγάλε !
Αλλά τι να πεις, μεγάλε, και πώς να σταθείς στο ύψος όχι απλά ενός μπαλκονιού, αλλά στο ύψος των περιστάσεων μιας προεκλογικής ομιλίας ;
Είπαμε, άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
Άλλο γιατρός, άλλο μηχανικός, άλλο δικηγόρος, άλλο συνδικαλιστής κι άλλο υποψήφιος ! Υποψήφιος !
Ίσως η πιο φιλόδοξη λέξη στον κόσμο.
Λέξη Βαριά. Με ειδικό βάρος ευθύνης.
Με νόημα, προοπτική και υπόσχεση.
Τι λέω, υπόσχεση …υποσχέσεις! Αν μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις εδώ έχουμε τη λέξη που είναι χιλιάδες εικόνες.
Μαγικές εικόνες για τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την παράδοση, την ύδρευση και την άρδευση.
Για την ποιότητα της ζωής, την οικονομία, για την καθημερινότητα του πολίτη και… για να’χουν, πλέον, όλοι οι άνθρωποι, πιάνο στο σπίτι!
Μαγικές εικόνες με τον Υπουργό και το Δεσπότη. Με τους πλημμυροπαθείς, τους σεισμοπαθείς και με άλλες ευπαθείς ή συμπαθείς ομάδες της τοπικής κοινωνίας.
Μαγικές εικόνες για ν’ αλλάξει η εικόνα της κοινωνίας, του κράτους, της χώρας.
Ως υποψήφιος μπορείς να υπόσχεσαι ό,τι θες.
Όχι όμως και να λες ό,τι θες!
Τόπαμε και θα το ξαναπούμε.
Ο λόγος από μπαλκόνι, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο, με δεδομένα που πρέπει να τηρούνται ως ευαγγέλιο !
Προσέξτε.
Εσείς, κύριε υποψήφιε, ως επιτυχημένος δικηγόρος θα παίρνατε για συνήγορό σας στο δικαστήριο έναν επικοινωνιολόγο ;
Κι εσείς, κύριε υποψήφιε, ως επώνυμος καρδιοχειρούργος, θα εμπιστευόσαστε, την πεθερά σας σ’έναν κειμενογράφο, έστω για μια μικρή επεμβασούλα ;
Γιατί επεμβαίνετε, τότε ;
Γιατί δεν αφήνετε την υποψηφιότητά σας στα χέρια των ειδικών;
Αν η ιδιότητα του υποψήφιου θέλετε να παύσει να συνοδεύει το επιζητούμενο αξίωμα το βράδυ των εκλογών, δεν έχετε παρά να θυμηθείτε έγκαιρα τη ρήση «έκαστος στο είδος του ……………»

Εκεί πάνω, ψηλά στο μπαλκόνι, ο επιστημονικός σας λόγος έχει τόση ισχύ, όση ο προεκλογικός λόγος στην εντατική του νοσοκομείου, στην αίθουσα του δικαστηρίου, στο ξενοίκιαστο διαμέρισμα της απέναντι πολυκατοικίας.
- Και ποιος θα μας τον γράφει ; Θα ρωτήσετε.
- Όχι, πάντως, ο δάσκαλος του χωριού ή ένας φίλος που έγραφε καλές εκθέσεις στο Λύκειο.
- Ναι, αλλά εμείς ξέρουμε καλύτερα τα προβλήματα του τόπου από τον καθένα.
- Άντε, να το …ματαξαναπούμε. Άλλο «ξέρω καλύτερα τα προβλήματα» κι άλλο «ξέρω να τα παρουσιάζω καλύτερα».
- Τι θα πει καλύτερα ;
- Πιο απλά, πιο κατανοητά, πιο συνοπτικά, πιο δομημένα, πιο συμπυκνωμένα, πιο στοχευμένα, πιο ελκυστικά, πιο πειστικά. Αλλιώς…
- Αλλιώς, τι ;
- Με το λόγο που γράφεις εσύ, κινδυνεύεις να σ’έχουν γραμμένο οι άλλοι!

Και για όποιον δεν κατάλαβε, το συμπέρασμα επιγραμματικά : «Η καλή προεκλογική ομιλία λέγεται, αλλά δε γράφεται από τον ομιλούντα!».

Αν παρ’όλα αυτά επιμένετε να γράψετε μόνος σας την ομιλία σας ..… ο θεός βοηθός !
Στη θεία επικοινωνία δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Σαν επικοινωνιολόγος θα σας πρότεινα η ομιλία σας από το μπαλκόνι να έχει κάτι από την επί του όρους ομιλία.
Όχι τόσο ως προς το ύψος, ούτε ως προς το ύφος. Περισσότερο θα έλεγα ως προς το βάθος των νοημάτων.
Σε αυτή την περίπτωση μια αρχή του στυλ «Μακάριοι οι πολίτες… Μακάριοι οι πεινώντες …Μακάριοι οι διψώντες…Μακάριοι οι αιτούντες…»,θα μπορούσε να εκτιμηθεί δεόντως από τους ψηφοφόρους για την βαθιά σας ειλικρίνεια…
Ότι, δηλαδή, η λύση των προβλημάτων δεν είναι θέμα τούτου του κόσμου, αλλά του άλλου…!

Είναι θέμα … «Αρχής».
Ο καλός λόγος, καλά είναι να λέγεται πάντα στο τέλος !.

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2009

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΤΕΥΧΟΣ ΤΟΥ E-MAIL ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ!



- Δήμαρχοι, Νομάρχες! Πώς να αντιμετωπίσετε απειλές και "χτυπήματα κάτω από τη μέση" στον τελευταίο χρόνο της θητείας σας και λίγο πριν τις νέες εκλογές

- Ο Πρωθυπουργός στο Παρά 5 εξομολογείται...

- Εκλογές Ο.Τ.Α. 2010: Τα κριτήρια των υποψηφιοτήτων και η στρατηγική των ενδιαφερομένων

- Η τέχνη της σιωπηρής επικοινωνίας